Przepis na zdjęcie – Papuga

Bardzo się cieszę, że są czytelnicy działu porady a jeszcze bardziej się cieszę że czasem piszą mail z jakimiś pytaniami 🙂 Często przewijają się pytania o uchylenie rąbka tajemnicy i pokazania jak powstawało dane zdjęcie „od kuchni „

Zacznę od zdjęcia, które chyba najczęsciej jest przedmiotem pytań czyli KEA – nie mylić z IKEA 😉

Jak widać na poniższym materiale, wśród ludzi oglądających to zdjęcie  pojawiają się pomysły, ze zdjęcie jest fotomontażem, albo wręcz że papuga tresowana – lub wypchana..

http://youtu.be/Gc_J06Ofoh0?t=4m21s

 

Dlaczego tak się dzieje i co zrobiłem aby takie zdjęcie wykonać ?

Po pierwsze potrzebna jest mało bojaźliwa papuga, która będzie na tyle cierpliwa i spokojna, że pozwoli do siebie podejść bliziutko z szerokokątnym obiektywem. Ta Kea – co jakiś czas zmieniała kamień a ja starałem się podejść spokojnie do kolejnego miejsca w którym siedziała. Czasem ciężko było mieć fajny kadr w tle. czasem ciężko było wejść w to miejsce gdzie siedziała – bo zdjęcie wykonane jest w górach na pewno ponad 2000 m n.p.m.

Po drugie – szerokokątny obiektyw. Pewien znajomy fotograf, powiedział mi kiedyś :
Tak długo jak używasz teleobiektywu – jesteś po prostu za daleko.
Coś w tym jest… Zdjęcie zrobione długoogniskowym obiektywem, z ładnie rozmazanym tłem będzie kolejnym zdjęciem zrobionym przez fotografa z długim obiektywem. Większość zdjęć przyrodniczych, które zapadły mi w pamięć to zdjęcia zrobione z bliska i szerokim kątem.

Czy to świstak Grześka Leśniewskiego
Czy mors Paula Nicklena

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blisko – szeroki kąt Obiekt na pierwszym planie będzie duży a odbiorca będzie czuł że jest tuż obok zwierzaka a nie w czatowni kilkaset metrów dalej… Oczywiście nie zachęcam do

fotografowania w ten sposób na przykład niedźwiedzi ale – też się da. Poszperajcie w sieci w poszukiwaniu zdjęć fotografa co się zwie Sergey Gorshkov. Okaże się że taki sposób fotografowania zwierząt można też zastosować do wielkich drapieżników 🙂

Po trzecie – Potrzebna może być nam zewnętrzna lampa błyskowa. W przypadku fotografowania papugi była ona niezbędna. Lampę trzeba koniecznie zdjąć z aparatu fotograficznego, ponieważ tak zamocowana lampa „wali na wprost” a tego chcemy uniknąć. Będziemy chcieli doświetlić papugę z lewej strony niskim światłem troszkę udając promienie słoneczne…

Będziemy więc potrzebowali w jakiś sposób wyzwolić zdalnie odpiętą lampę. Część będzie szczęśliwymi posiadaczami lamp sterowanych zdalnie. Tak jest w przypadku tego zdjęcia. Doświetlane ono było lampą FL-36R Olympusa. R – znaczy remote – a więc lampa w pełni sterowana jest z aparatu nawet po jej odpięciu.

Jeśli nie mamy bezprzewodowej lampy – możemy użyć kabelka TTL – łączącego aparat z lampą, możemy używać wyzwalacza bezprzewodowego – Mogą być w miarę tanie jak Cactus flash trigger, lub Phottix Aster Wireless Flash Trigger. Po droższe ale uznane przez różnych fotografów czyli Pocket Wizard. Stosowwania samej fotoceli w terenie nie zalecam – nie będzie to tak pewne urządzenie jak kabel lub wyzwalacz radiowy – choć na pewno najtańsze.Po czwarte – najważniejsze EKSPOZYCJAScena była trudna do „ogarnięcia” przez aparat. Góry w tle ciemne chmury mroczne – a przynajmniej tak chciałem je ukazać. Aby więc naświetlić scenę w ten sposób należało ustawić jakieś parametry ekspozycji. Starałem się lekko niedoświetlić drugi plan właśnie aby dodać dramatyzmu chmurom. Niestety przy takich ustawieniach aparatu – cały pierwszy plan wraz z papugą stawał się ciemną plamą bez żadnych szczegółów.

Tu właśnie z pomocą przychodziła lampa. Na wyciągniętej ręce kierowałem strumień światła z lampy w stronę papugi chcą ją doświetlić. Tu warto wspomnieć o pewnej bardzo ważnej zasadzie.

Wykonując zdjęcie mamy możliwość zmieniania jednego lub dwóch z parametrów: Czasu otwarcia migawki i przysłony. Obydwie rzeczy odpowiedzialne będą za wpuszczenie odpowiedniej ilości światła do matrycy. Pamiętać należy jednak, że zmiana parametru przysłony będzie odpowiedzialna za ilość wpuszczanego światła pochodzącego z lampy błyskowej. Zaś zmiana czasu naświetlania – wpuści nam odpowiednią ilość światła pochodzącego z otoczenia.Jeśli mamy więc za jasną papugę możemy albo zmniejszyć moc błysku lampy albo przymknąć przysłonę.
Jeśli chcemy rozjaśnić albo przyciemnić tlo – wystarczy że zmienimy czas ekspozycjiCzyli : aby uzyskać ciemne tło – ustawiam krótki czas

aby uzyskać dużą głębię ostrości – ustawiam małą przysłonę
skoro mam małą przysłonę – muszę mocno błysnąć – bo przy przysłonie f10 „wpadnie mi” mało światła z lampy.Mając na uwadze te informacje dobrałem parametry ekspozycji 1/250s f10 i 100% błysku lampyWspomnieć jeszcze należy o jednej rzeczy najkrótszy czas jaki mogę ustawić fotografując z lampą błyskową to tak zwany czas synchronizacji błysku i uzależniony on będzie od sprzętu jakim się posługujemy…

Gdyby mój opis wydawał się nie jasny – postanowiłem zilustrować to grafiką. Niestety nie jestem jakimś wybitnym rysownikiem ale starałem się jak mogłem 🙂

marcin dobas papuga
Generalnie – fotografowanie z lampą to kolejna masa wiedzy do przyswojenia…
Polecam bardzo serdecznie na początek ten oto poradnik http://foto.jasiu.pl/
Mądre – przyswajalne i na temat. Wprawdzie w większości dotyczy fotografii ślubnej – jednak spokojnie można potraktować papugę jak Pannę Młodą i wyjdzie na to samo 😉
„Doczytałeś” tutaj ? zapraszam na facebooka